LORD RANGLAN’IN KAHRAMANLAR İÇİN KOYDUĞU ÖLÇÜTLEME VE HZ: HÜSEYİN’İN KAHRAMAN OLDUĞUNU GÖSTEREN  BELİRTİLER

1-Kahramanın annesi hükümdarlık ailesinden bir  bakiredir.
2-Babası kral veya hükümdardır.
3-Babası ile annesi arasında yakın hısımlık bağı vardır.
4-Kahramanın ana rahmine düşüşü olağandışı koşullarda oluşmuştur.
5-Tanrının oğlu olarak ün salmıştır.
6-Doğumunda annesinin en yakınlarından biri onu öldürmek ister.
7-Ama gizlice kaçırılır,götürülür,saklanır ve büyütülür.
8-Kahramanı çok uzak yerlerdeki bir üvey anne ve üvey baba büyütür.
9-Çocukluğu üstüne bir bilgimiz yoktur.
10-Yetişkin olduktan sonra hükümdar olacağı ülkeye gider veya döner.
11-Bir kral, bir dev, bir ejderha veya vahşi hayvanı yener; utkuya erişir.
12-Bu utkudan sonra hükümdar ailesinden bir kızla, genellikle yerini alacağı önemli kişinin kızıyla evlenir.
13-Hükümdar olur.
14-Bir süre olaysız hüküm sürer.
15-Yasalar getirir, uygulamaya koyar
16-Daha sonra Tanrıların veya halkın gözünden düşer.
17-Tahtından indirilir ve kentinden sürülür.
18-Yazgısındaki ölüm ile karşılaşır.
19-Ölümü özellikle bir dağın veya tepenin zirvesinde olur.
20-Çocukları varsa da onun yerini tutamaz.
21-Cesedi gömülmez.
22-Onun için bir türbe ve birçok makam yapılır.
Lord RANGRAN: The Hero,A Stady in Transdinational Miyt and Drama,Oxford,1937
BU ÖLÇÜTLERİN HZ: HÜSEYİN ÖZELİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ
1 –Hz. Hüseyin’in annesi Hz. Muhammed’in kızı Hz. Fatıma’dır.
2- Hz. Hüseyin’in babası Emir-ül müminin Hz. Ali’dir.
3- Hz. Peygamber kızı Hz. Fatıma ile amcasının oğlu Hz. Ali’yi nikahlamıştır;yani kahramanın anne ve babası arasında bir akrabalık vardır.
4- Hz. Hüseyin’in ana rahmine düşüşü olağanüstüdür. Hz. Fatıma’nın gebelik sancıları geldiğinde Hz. Peygamber kızına bir tas su içirir.Hz. Hüseyin’in doğumuna melekler de katılır.
5-6-7-8.maddelerle Hz. Hüseyin’in bir ilgisi yoktur.
9- Hz. Hüseyin’in çocukluğu üzerine elimizde tarihsel bir veri yoktur.
10- Hz. Hasan’ın zehirlenerek şehid edilmesinden sonraHz.Hüseyin Kûfe’den kalkarak Muaviye’nin gücünün en zor yetişebileceği Medine’ye yerleşir.
11- Hz. Hüseyin Tasavvufta belirtilen nefs canavarını öldürerek “Cennet Gençlerinin Efendisi” olmuştur.
12- Hz. Hüseyin son Sasanii, hükümdarı III.Yezdücerd’in kızı prenses Şehribanu ile evlidir.
13- Hz. Hasan’ın zehirlenmesinden Kerbela Yakası’na kadar İslam Dünyasını III.İmam olarak yönetmiştir.
14- Hz. Hasan’dan sonra Alevi toplumunun lideri olup bu toplumu 11 yıl yönetmiştir.
15- Hz. Hüseyin Kuran’a dayalı sözel yasalar getirerek toplumdaki adaleti sağlar.
16-  Kûfeliler Hz. Hüseyin’iHz.Hüseyin’e halife olarak ilan etmişler,Hz.Hüseyin’e bağlılıklarını bildiren mektuplar yazmışlar; Emevi baskısını görünce Kûfeliler “biz seni davet etmedik, sen kendin geldin” diyerek Kerbela Olayına izin vermişlerdir.
17- Hz.Hüseyin tahtından indirilmemiştir.Yezid’le daha iyi mücadele yapabilmek için Medine’den Kûfe’ye göçer.
18- Yazgısındaki ölümle 10 Muharrem’de Kerbela’da Ehlibeytle birlikte şehit edilerek kavuşur.
19- Hz.Hüseyin dağ başında değil Kerbela çölünde şehit edilmiştir.
20- Hz. Hüseyin’in hastalıklı oğlu İmam Zeynelabidin Kerbela Olayından sağ kalan tek erkektir.İmam Zeynelabidin IV.İmam olarak  babasının bütün görevlerini üstlenir.Ömrünün çoğunu hapishanelerde geçiren İmam Zeynelabidin’in Halifelik iddiası olmaz.
21- Kerbela Olayından sonra Hz.Hüseyin’in ve Ehlibeytin başları kesilerek Şam’a yollanır.Bedenleri çevredeki kabileler tarafından gömülür.Hz.Hüseyin’in başı hâlâ Şam Emeviye Camisinde bulunmaktadır .Bu gömülme şekli İslam itikadı açısından tam gömülme değildir. 
23-Hz.Hüseyin’in türbesi Kerbeladadır.Fakat İran,Afganistan, Pakistan gibi ülkelerde birçok “makam-î Hüseyin”vardır.
Metn AND: “Ritüelden Dramaya Kerbela-Muharrem- Taziye, YKY,İstanbul ,2007